לכל מקום סיפור ואנחנו כאן כדי לספר אותו

כל פרויקט ופרויקט מבטא את החזון הייחודי שנתפר במיוחד עבור המקום החדש שביקשנו ליצור.
מקום אהוב על יושביו- אנו מאמינים שהצלחה של כל מרחב אורבני תלויה בערך שהוא מספק לקהילות סביבו. באמצעים יצירתיים, תוך חשיבה מחוץ לקופסה והתחשבות באופי המקום, אנו הופכים את המרחב למקום בעל זהות , מסר ועניין.

כיכר הכבאים - מרכז מסחרי בית שמש

כיכר זו הוקמה להנצחת הכבאים שנפלו באסון הכרמל ולהוקרה על פועלם של כבאי העיר בחילוץ והצלה.
את הכיכר הזו יצרנו מכ-4000 בקבוקי פלסטיק ממוחזרים שאספנו מחורשות, יערות, כבישים ושבילים והפכנו באנרגיה אנושית לאלפי פרחים, עלים ושיחים המעוגנים בקונסטרוקציה עמידה לתנאי מזג אויר

גלריית רחוב- יד חרוצים

עיצוב מחדש ויציקת תוכן למקטע ברחוב יד חרוצים בתלפיות, ירושלים שהיה מוזנח ונטול שימוש, על גדר האבן מחוברת גדר מתכת ישנה וחלודה ועליה נפרס בד יוטה ירוק שנועד לחצוץ בין הולכי הרגל ברחוב להמולת המוסכים הצמודים. מצאנו שהמדרכה בחלק זה של הרחוב רחבה באופן חריג מהסטנדרט ועצים עתיקים מצלים עליו בנועם. החזון עבור קטע רחוב זה היה ליצור גלריית רחוב, להוסיף ספסלים לשהיה ומנוחה ולמעשה להפוך קטע סתמי למוקד רגיעה ויציאה מהשגרה.
הגלריה הוקמה להנאת העוברים ושבים במטרה לזמן חוויית אומנות במרחב הציבורי הירושלמי תוך מתן כבוד לאנשים שמאחורי ייחודו של המקום. הגלריה משתלבת במקום, מוסיפה צבע ומרקמים לקיים, והמבקרים בה מוזמנים לשבת ולהסתובב בצל העצים שברחוב.
הגלריה עוצבה בעץ בשלוב פסי צבע שזולגים לרחוב ולספסלים, ההשראה לרעיון הפסים בכיוונים שונים ובצבעים שונים לקוח ממהותו של הרחוב כחוט מקשר המשרת ציבור שונה, קהלים שונים, אנשים שונים ההולכים בו משם לכאן ומכאן לשם. לפעמים חולפים זה על פני זה, לפעמים צועדים על עקבותיו של זה שצעד אמש ולפעמים נעצרים לרגע קט.
בגלריית רחוב יד חרוצים בחרנו להציג את תערוכת הצילומים: ידיים. שמבטאת ידיים חרוצות ומכניסה את המבקר בה לעולמם הנסתר של אנשי העשייה, שידיהם הן להם כלי לביטוי, לעבודה וליצירה.
הצלמת המוכשרת, תום וינטראוב, שהיא גם חברת צוות בירוק בקבוק, שוטטה באזור תלפיות בין המוסכים, סדנאות העבודה ובתי המלאכה. היא התחברה לאנשים ולפועלם, ותיעדה את שראתה. התצלומים חושפים רגעי עשייה אותנטיים, החבויים מן העין. אתם מוזמנים להתחבר ולו לרגע לאותן ידיים יצירתיות, חלקן סדוקות, חלקן כואבות, אך כולן עמלות ויוצרות: מתקנות, בונות, מפסלות, נאבקות בתערוכה, הקדשנו קיר לצילומי ידיים שצולמו במרכז לתעסוקה שיקומית והכשרה של שק"ל.

גלריית הרחוב, יוצרת חיבור חדש למקטע הרחוב: מעוררת סקרנות, מזמנת עצירה קלה, לישיבה בצל העצים או להתבוננות בצילומי התערוכה.

כיכר הברכות

פרויקט כתם צבע- הינו שיתוף פעולה עם חברת עדן לפיתוח ירושלים שפועלת רבות בתחומי שכונת תלפיות. ההשראה לפרויקט זה שאוב מהרעיון שגם באזור תעשייה, מרחב אורבני אפור וצפוף, ניתן ליצוק תכנים מפתיעים מעולם הבית. על הכיכר ציירנו מנדלה מרהיבה בגווני תכול וטורקיז שהאלמנטים בה לקוחים מעולם עיטורי ברכות הבית. אבני השפה מסביב התעטרו בברכות בשלוש שפות, שמזמנות להולך הרגל סיבוב שלם כדי לקרא את הכתוב. הכיכר כמו מברכת את הולך הרגל או את הנוסע סביבן.

כיכר הפרחים

כיכר קטנה ואפורה, כזו שבנסיעה סביבה, אפשר קצת לעלות עליה כי גבולותיה האפרוריים מטשטשים עם הכביש הסואן, קיבלה טויסט חד והיא מעתה: כיכר הפרחים!
מנדלת פרחים צבעונית וחיה מעטרת את אריחי האקרשטיין הדהויים ומפיחים חיים במרחב אורבני נטול צמחיה טבעית.

פסיפס פקקי הבירה הגדול בעולם

יצירה ססגונית וגדולת מימדים המורכבת ממעל ל100,000 פקקי בירה שחברו יחדיו באחד משיתופי הפעולה המאתגרים והמעניינים שיצרנו.
בכל שנה, יוצא ראלי רכבים ישנים ממדינות אירופה, דרך טורקיה, ישראל וירדן ומותיר אחריו שובל של עשיית טוב, תרומה לסביבה ועוד דברים משוגעים ומדליקים ששמורים לאוהבי הדרך והאקסטרים.
בשנת 2018, חברנו אל הeurop orient rally שביקשו לשבור שיא ביצירת פסיפס פקקי הבירה הגדול בעולם. הפקקים נאספו על ידי משתתפי הראלי במסעם והביאו אותם לארץ.
בשיתוף פעולה מיוחד עם המשלמה ליפו, ועיריית תל אביב יפו, נבחר קיר בדרך יהודה הימית במעלה הנמל, ביפו.
יצירת הפסיפס נעשתה באירוע שיא שהפקנו והשתרע על פני יומיים בהם עמלו עשרות אנשים במלאכת חיבור הפקקים לקיר רובם היו משתתפי הראלי, ומקצתם תושבי השכונה ועוברי אורח סקרנים שנסחפו לעשייה בספונטאניות.
היצירה עצמה היא אינטרפרטציה עכשוית לסיפור אגדת אנדרומדה הידועה שאופפת את העיר יפו והומאז' לאמנית היוצרת נטע ברזילי המרומזת בה על היצירה

אנדרומדה, על פי המיתולוגיה היוונית, הוקרבה בשל יופייה כדי לפייס את אל המים באזור נמל יפו.
אולם אני קוראת בסיפור שלה דבר אחר. מבחינתי, אנדרומדה מייצגת דמות נשית רבת עוצמה, יפה וחזקה. אני מבינה זאת מתוך משמעות שמה: "אנדרומדה: שליטה על זכרים", ואינני יכולה שלא לחשוב על האיום שיש בכך על ההגמוניה הפטריארכית, שטרם השתחררנו ממנה, אך לכל הפחות אנו מודעים לה. גם אנדרומדה, שככל הנראה עונשה בא לה על שום התרברבות אמה, וגם בכך עלינו לתהות: מהו החינוך שאנחנו נותנות לבנותינו, על יופי ועל מה שחשוב באמת, ואיזו דוגמא אישית אנחנו מציגות להן.
המוטיבים שייצגו את אנדרומדה יבוטאו באמצעות ספינות דייגים קטנות בין גלי הים הסוערים של שערותיה, וכן על ידי עשרות דגי זהב השוחים בלהקות לעברה. על שמה של הנסיכה אנדרומדה קרויה גם גלקסיית כוכבים אובלית ובהירה, שבחרתי בה לבטא את מרכזיותו של האור על ידי יצירת כוכבים הפזורים ברקע השחור\כחול כהה (לפי מה שצבעוניות הפקקים תאפשר) ונוסף לכך מוקד אור גדול ממש בקרבתה של אנדרומדה.
המעגלים משמשים כמוטיבים אותנטיים שמוסיפים תנועה לתמונה וחלקם מזכירים עיניים גדולות שמבטאות את הקנאה הגדולה אל אנדרומדה (של פוסידון, אל הים, ובנותיו, וגם של אמה, שהתרברבה בה). קנאה, אבל גם נשיאת חן. פרסאוס, בנו של זאוס, הרי התאהב בה במבט, והצילה אותה מגורלה כקורבן.
דמות עכשווית שקוראת תיגר על ההגמוניה היא נטע ברזילי, שיופייה קורן ממנה ומהדהד כעת בעולם. בחזוני ראיתי את שתי הדמויות החזקות האלה מתאחדות לכדי ישות אחת שההגמוניה התנכלה להן, עד שנטע יכלה לה. ימים יגידו כמה רחוק תגיע נטע במסעה במודעות שלנו, צרכני המדיה. אולם המסר של נטע חזק ואל-זמני. אם את אנדרומדה הציל גבר, הרי שנטע הצילה את עצמה, בחרה בדרכה והלכה בה, מתמלאת אמונה ככל שהאתגרים גאו. נטע מייצגת בעבורי את ניצחון היצירה על פני הרגיל, ניצחון האמונה בטוב על פני צרות האופקים והמוכר (גם בחולם וגם בשורוק), וניצחון הרוח החופשית על פני המקובע. קבלת האחר באשר הוא אחר, מתוך הבנה שכולנו רקמה עולמית אחת, היא מסר נצחי. כולנו יפים, כולנו ראויים, ולכולנו יש מקום על פני האדמה, בזכות ולא בחסד, בזכות המסר הייחודי שנושא כל אחד ואחד מאיתנו.

יעל שלמון ברנע

מעבר הקשת

המעבר למתחם חנויות המסחר ברחוב פועלי צדק בתלפיות, ירושלים היה לעזובה.
פסולת הושלכה באין מפריע על פיסת האדמה והשביל עצמו הפך לחניה בלתי פורמלית לקטנעים.
בפרוייקט זה, הגינה הססגונית והייחודית שלנו, שעשויה כולה מבקבוקי פלסטיק משומשים, התאימה כמו כפפה ליד. ללא צורך בתחזוקה, השקיה או טיפול, בתנאי מזג אויר משתנים עומדת שם פורחת ושמחה. על מנת לנכס את השביל ולהשיבו להולכי הרגל, הוספנו פסי צבע לאורך הקיר ועל השביל.
עוד פרויקט מתוך תעשו מקום– פלייסמייקינג ירושלמי, בתלפיות בחסות חברת עדן לפיתוח ירושלים ועיריית ירושליים.

תחנות רכבת ישראל

זהו פרויקט ייחודי של פלייסמייקינג במספר תחנות רכבת נבחרות ברחבי הארץ: תחנת רכבת חדרה, תחנת הרכבת רמת החיל, תחנת רכבת חיפה בת גלים, תחנת הרכבת לוד ותחנת הרכבת יבנה מזרח.
המטרה היתה ליצור ייחודיות וחמימות בתחנות האפורות וחסרות האופי ועשינו זאת באמצעות הצבה של מאוד אדניות עשויות עץ טבעי שגיננו באלפי פרחים ציבעוניים עשויים בקבוקי פלסטיק בשימוש חוזר.
בפרויקט זה עשינו שימוש חוזר בלמעלה מ10,000 בקבוקים שאספנו מחורשות, יערות וכבישים.
הערך המוסף והחשוב של שיתוף הפעולה עם רכבת ישראל הוא בעובדה שנוצר חיבור בין פנים לחוץ, בין סגור לפתוח, בין אנשים במוסדות סגורים לבין אנשים במרחבים ציבוריים.
אנו, כעסק חברתי המנגיש תעסוקה לאנשים במוסדות סגורים, מגלים כי יש ערך שיקומי גדול ליצירה אותה אנו מספקים. לא אחת עובדים סוציאלים, מטפלים ואפילו המטופלים עצמם שוטחים בפנינו את כוחה של היצירה הייחודית שמחברת בין אשפה לסביבה, ותורמת לתחושת הסיפוק והעלאת הערך העצמי שהעשייה הנעשית בדלתיים סגורות יוצאת אל העולם ומוצגת לראווה.